Re: [Lista Criptica] La Ciberseguretat a Catalunya

Author: jdelgado
To: Criptica - Llista de debat
Subject: Re: [Lista Criptica] La Ciberseguretat a Catalunya
Hola,

Abans de tot, moltes gràcies Elkon per haver llegit l'article.

> 1· fas servir "ha hagut ...", repetidament. En la meva opinió és un
> castellanisme, hauria de ser "hi ha hagut". També falta algun apòstrof
> per allà (el absurd). No esperaria que tinguin cap servei de revisió, hi
> ha molt poca vergonya i molt de morro per catalunya. Si no són "falres"
> deliberades, jo em buscaria algú que m‘ho revisés.
>
> 2· Narrador. De vegades fas servir "jo", de vegades "nosaltres". La
> consistència fa que el text sigui més clar perquè l'esforç, l'atenció,
> es centra en el contingut.

L'article ja ha estat publicat a l'informe, i aquesta versió que us vaig
passar era la que els vaig enviar. Ells van fer un procés de revisió i
alguns d'aquests errors han estat subsanats en la versió final publicada.

> [...]
> descentralitzats. És com que dius que internet és descentralitzada (a
> nivell de routers sí) però obvies que a nivell d'aplicació s‘ha
> centralitzat moltíssim, i és una gran derrota que hem d'assumir per a
> optar a capgirar-la. En resum, he trobat a faltar una certa referència a
> la sobirania tecnològica a nivell de xarxa, que és el context.
>
> 8· I per tant , trobo que poses molt el focus en el xifratge com a acció
> directa però oblides la dissidència més que necessària a l'hora de triar
> proveïdora de correu, d'allotjament web, de xat o de relacions socials.

Uf! Estic d'acord amb tu en la majoria dels punts, però em sembla que se
t'escapa -perquè no us ho vaig dir- que tenia un espai fitat per
escriure, i amb el que vas llegir el vaig esgotar tot. Tot! Així que no
vaig poder entrar en gaires subtileses. Alguns dels punts els podria
haver mencionat, és clar, però en general per a mi era més important
parlar de *tot* el que volia parlar que no entrar en detalls sobre res
en particular.

> Malgrat tots els punts, que alguns són més d'enfocament o personals que
> de crítica, trobo que expressa bastant bé un missatge, que és que per
> molt que ho vulguin, internet no és de cap estat ni empresa en
> particular, que és casi un patrimoni humà que fins ara ha jugat a favor
> dels drets civils (un pas més enllà dels humans) , i que sempre hi ha
> maneres d'esquivar la censura. A més, fas un bon repàs de conceptes
> importants i sobretot, des d‘una posició força atrevida (i "sospitosa"
> com dius ;) ), abordant les filtracions, desobediència de les llicències
> [...]

No me l'han censurat. I el primer sorprés vaig estar jo!! Estava segur
que no el publicarien. Però finalment ha aparegut en l'informe.

Gràcies. Aquesta observació final que fas demostra que el missatge que
vaig pretendre enviar (que, en definitiva, no ens importa el que facin
governs, corporacions i empreses, que nosaltres continuarem fent la
nostra, perquè controlem la part tècnica i no ens cal formar part de
l'elit econòmica per tenir impacte en el desenvolupament de tot allò
relacionat amb la xarxa) ha quedat clar. Per a mi era molt important
aquesta apreciació, molt més que els detalls de cada cosa en particular.
Entenc que vaig passar per sobre de tot, però és que si ens posem a
filar prim es podria escriure un llibre ben gruixut sobre aquest tema!

Merci altre cop per haver-lo llegit. Si mai tinc l'oportunitat d'ampliar
l'article estigues segur que tindré les teves consideracions en compte.

--
Salut!

Jordi Delgado

Computer Science Department - Universitat Politècnica de Catalunya
Campus Nord, Omega building,
Office S115 c/Jordi Girona Salgado, 1-3
08034 Barcelona, Spain.
Phone: +34.93.413.40.18