Re: [Lista Criptica] La Ciberseguretat a Catalunya

Author: Elkon Fad
To: jdelgado, Críptica
Subject: Re: [Lista Criptica] La Ciberseguretat a Catalunya
No m‘hi he pogut resistir i me l‘he llegit directament

On 16 de desembre de 2016 20:26:43 CET, jdelgado <jdelgado@???> wrote:
M'agradaria *molt* conèixer el vostre parer sobre l'article, així que
>si
>a algú li ve de gust llegir-lo, la seva opinió serà molt benvinguda. I
>més, menciono a Criptica ;)

1· fas servir "ha hagut ...", repetidament. En la meva opinió és un castellanisme, hauria de ser "hi ha hagut". També falta algun apòstrof per allà (el absurd). No esperaria que tinguin cap servei de revisió, hi ha molt poca vergonya i molt de morro per catalunya. Si no són "falres" deliberades, jo em buscaria algú que m‘ho revisés.

2· Narrador. De vegades fas servir "jo", de vegades "nosaltres". La consistència fa que el text sigui més clar perquè l'esforç, l'atenció, es centra en el contingut.

2· Quan parles dels navegadors amb privacitat, dius que també cal canviar de cercador. Argumentalment, esperava que perquè saquegen la nostra informació personal. Però en canvi, només esmentes la bombolla digital. Ho he vist com un descuit, cal dir que google ens espia.

3· Argumentes que les xarxes socials són voluntàries i la informació del navegador no. Això per mi, ja no és cert. Deu ser tan cert com en el seu moment, que fer servir http (amb user agent) era voluntari però mostrar la teva ip no (història ficció). M'explico: des dels estats, empreses, esdeveniments, grups de música, fins a grups activistes, tothom està a facebook. Per l'adolescent d'avui dia que està construint la seva identitat, no és una opció no ser-hi. En realitat, segons tinc entès, facebook ja és de vells, ara fan servir només whatsapp, però es fan el facebook com a dni digital, i es fan el mail com a requisit per tenir facebook. Enllaço amb el següent punt.

4· En molts països, facebook i whatsapp no xupen dades mòbils. Mèxic, per exemple. Però orange a Espanya també ho ofereix. Per tant, com deia a 3, no és tan opcional perquè ho ha molta pressió social i estructural. Això és una clara violació de la neutralitat a xarxa, de la qual també parles.

5· Enllaçant, un pensament que tinc de la neutralitat, les CDN. Qui té més pasta, té un servei més ràpid. Seria equivalent a comprar servidors més potents amb mes pasta no? Però tinc la meva sospita de joc brut, com ho veieu? És que no prioritzen paquets, però algo hi ha que se m'escapa (boicot a tor a part)

6· Seguint facebook. Era una bona oportunitat per fer un crit en defensa de les xarxes lliures i autogestionades.

7· I escalant una mica més, en general amb els servidors federats i descentralitzats. És com que dius que internet és descentralitzada (a nivell de routers sí) però obvies que a nivell d'aplicació s‘ha centralitzat moltíssim, i és una gran derrota que hem d'assumir per a optar a capgirar-la. En resum, he trobat a faltar una certa referència a la sobirania tecnològica a nivell de xarxa, que és el context.

8· I per tant , trobo que poses molt el focus en el xifratge com a acció directa però oblides la dissidència més que necessària a l'hora de triar proveïdora de correu, d'allotjament web, de xat o de relacions socials.

Malgrat tots els punts, que alguns són més d'enfocament o personals que de crítica, trobo que expressa bastant bé un missatge, que és que per molt que ho vulguin, internet no és de cap estat ni empresa en particular, que és casi un patrimoni humà que fins ara ha jugat a favor dels drets civils (un pas més enllà dels humans) , i que sempre hi ha maneres d'esquivar la censura. A més, fas un bon repàs de conceptes importants i sobretot, des d‘una posició força atrevida (i "sospitosa" com dius ;) ), abordant les filtracions, desobediència de les llicències i desobediència.

Espero que no te'l censurin!