Re: [Lista Criptica] Representació de xarxes relacionals a …

Author: doppel
To: Criptica - Llista de debat
Subject: Re: [Lista Criptica] Representació de xarxes relacionals a '"A good American"
Hola,

sobre "A good American", jo no puc evitar sentir-me (bastant) incòmode
amb la "solució" al problema de l'espionatge massiu que defensa en
William Binney al documental.

Per ser breus i per donar un context a qui no l'hagi vist: El
protagonista del documental és un crack de la criptografia i va ser un
dels responsables de comandar la transició a l'era digital i la
recol·lecció del que es coneix com a "intel·ligència de senyals"
(SIGINT) a la NSA.

El cas és que ajuda a desenvolupar tots aquests programes
d'interceptació massiva de les metadades comunicacionals a nivell global
(ell mateix afirma que "les metadades t'ho diuen tot de la vida d'una
persona: si tens accés a les metadades, no necessites el contingut")...
I, de cop i volta, "descobreix" que allò vulnera la privacitat de les
persones "innocents" i proposa una alternativa "més ètica": Que, en
comptes de retenir les metadades de tothom (perquè és "poc eficient" per
desenvolupar les tasques d'intel·ligència, a més de molt "improductiu"
econòmicament), es retinguin només les del "target" que es persegueix...
i 3 salts relacionals (amics, amics dels seus amics i amics dels amics
dels amics).

Això es presenta com super "respectuós amb la privacitat", i és el
programa de vigilància ThinThread, que és el que Binney defensa al
documental per ser "més eficient i econòmic". El cas és jo tinc
discrepàncies amb aquesta afirmació. Perquè amb només 80 contactes a
l'agenda del target, el teu mètode permet que s'emmagatzemin i analitzin
les metadades de més de 2 milions de persones (aquí teniu un gràfic
interactiu molt xul·lo que ho explica:
https://www.theguardian.com/world/interactive/2013/oct/28/nsa-files-decoded-hops).
I això segueix sent vigilància massiva a nivells inimiaginables
(moltíssima gent espiada a partir d'un sol target

Un altre argument en contra és que... La política de "3 salts
relacionals" que proposa ThinThread és precisament la que avui ja fa
servir la NSA! (potser no al 2002, que és quan en Binney va deixar
l'agència), precisament perquè és una metodologia molt més eficient que
estar analitzant les metadades de tothom. O sigui que, sorpresa: La
doctrina que el documental critica (vigilància total i massiva a nivell
global) ja s'ha substituït a la NSA d'avui dia per vigilància de "3
salts" (cosa que segueix estant qualificat a nivell mundial com a
"espionatge massiu"). In short: ThinThread, el programa de Binney que es
presenta com a "respetuós amb els drets individuals", és el que es porta
aplicant des de fa anys, no per ser més respectuós, sinó per raons
d'eficiencia.

Ah! I naturalment el ThinThread de Binney repeteix la separació
típicament americana entre "ciutadans americans" i "ciutadans no
americans": En el cas d'americans, es requeriria una ordre judicial per
desplegar les operacions de vigilància (la resta del món, bé, tinc males
notícies...).

I la meva crítica principal: Que l'error de Binney parteix sempre de
suposar que el target sempre serà "dolent" i, per tant, el seu
espionatge o persecució, legítims. I això no és veritat: Molta gent ha
acabat esdevenint targets per error (per comunicar-se amb qui no ho
hauria d'haver fet, perquè els seus amics ho han fet o per haver estat
en un lloc on suposadament "es reunia gent dolenta"). I altra gent ha
passat a ser "target" per interessos purament polítics i per pura
discrecionalitats: El mateix Binney, s'explica al documental, va ser
detingut el 2006 perquè li va tocar els nassos a algú de dins de la NSA,
i el FBI va fabricar un cas amb proves falses contra ell. O sigui que
pensem: Si el mateix Binney es va convertir en "target" per només un
"pique" personal amb alguns dirigents de la NSA (i es van falsejar les
proves)... Què passaria amb algú que no disposés dels seus privilegis
(AKA que no fos l'americà que ha ajudat a modernitzar l'administració
d'intel·ligència) i fos per exemple un pastor al Pakistan? Doncs crec
que ja sabem la resposta.

--

Malgrat tot, insisteixo: Molt bon documental i super recomanable per
explicar el tema de les metadades!