Re: [Lista Criptica] ZeroNet y Play

Author: Ivan Vilata i Balaguer
To: list_criptica
Subject: Re: [Lista Criptica] ZeroNet y Play
fadelkon@??? (2016-03-02 16:21:02 +0100) wrote:

> A 2016-03-02 14:21, Dhole escrigué:

> Jo veig molt més ipfs que zeronet! Jo li tinc mania a la blockchain,
> potser és que no ho tinc ben entès, però si no pots anar retallant
> blocs, el sistema no és escalable i tendeix a la
> centralització. M'explico: si cada operació o canvi o activitat
> s'afegeix a una blockchain, aquesta es va fent cada cop més
> gran. Arribats un punt, no és raonable de descarregar-la tota sencera
> en un dispositiu, i llavors apareix gent que t'ofereix que accedeixis
> a la cadena a través seu, sense haver-la de descarregar. I ja
> estem centralitzant.

Hola! Doncs en la meua opinió, i fins a l’arribada de MaidSafe, ZeroNet
i IPFS són dos dels sistemes de *publicació* distribuïda (que no
emmagatzematge) als que veig més bona pinta. He estat llegint bastant
sobre tots dos i he contribuït algun mòdul per a la versió en Python
d’IPFS (que no és més que un esquelet a hores d’ara). Tinc els dimonis
de ZeroNet i IPFS compartint feliçment una RasPi, tot i que no els he
navegat gaire.

La major diferència que veig entre ambdós és que, mentre que IPFS és com
un únic dipòsit Git servit sobre BitTorrent, amb blocs, fitxers,
directoris i versions signades emmagatzemats de forma inmutable i
adreçables per separat, ZeroNet és com un BitTorrent on cada web
s’emmagatzema d’una sola peça i pot ser actualitzada. IPFS té una
filosofia de permanença de tota la informació a llarg termini (mentre hi
haja qui la servesca), i la «mutabilitat» encara no està resolta del
tot. En canvi, ZeroNet està més pensat en propagar ràpidament l’última
versió de cada web per part de l’autor original, mecanisme que s’estèn
mitjançant delegació per a implementar una mena de bases de dades
relacionals que les aplicacions web publicades poden fer servir.

O siga, on IPFS és un dipòsit estàtic a llarg termini, ZeroNet és un
mitjà de distribució ràpida d’aplicacions web potencialment dinàmiques.
Cobreixen dos casos d’ús diferents i en la meua opinió es complementen.

Per cert, ZeroNet empra criptografia compatible amb Bitcoin per a les
claus, però no empra la cadena de blocs per a res, sinó només una mena
de BitTorren estès per a actualitzar continguts.

> Sobre contingut dinàmic en aquests llocs, hi ha unes extensions molt i molt
> guais que l'Ivan de la llista va penjar al seu blog:
> https://elvil.net/drupal/ca/node/360
>
> "Colaua augments static HTML pages with conversations hosted in GNU
> social. The conversation itself is fetched from the GNU social API
> using JavaScript code running in the browser and then dynamically
> included in the post's comment section. This obviates the need for
> dynamic server code (like PHP), keeping the pages amenable to store in
> distributed systems like IPFS or ZeroNet."

Gràcies per la promoció! `;)`  Fixeu‐vos que segons el que dic dalt,
ZeroNet és capaç d’allotjar un blog i els seus comentaris actualitzats
dinàmicament sense problemes, però que potser delegar els permissos
seria un poc de marejol (he de llegir un poc més sobre açò).

M’alegra veure gent interessada en aquests temes a la llista! `:)`

--
Ivan Vilata i Balaguer -- https://elvil.net/